2010. július 20., kedd

Kovászos uborka télre-nyárra

Még mindig nagyon-nagyon meleg van, így a konyhát továbbra is kerülöm, gyümölcsleveseket, rántott zöldeket, palacsintát kavarok-keverek, kukoricát főzök, szóval semmi blogolnivaló. A nagy meleg egyetlen előnye, hogy 2-3 nap alatt elkészül a kovászos uborka, így ha éppen kapok ízlésemnek megfelelő uborkát, már mehet is az üvegbe.


A kovászos uborka nagyon egyszerű, voltaképpen tisztított és hosszában bevágott uborkákat rétegezek kaporral és ízlés szerinti fűszerekkel, a tetejére egy szelet kenyeret helyezek, felöntöm forró sós vízzel, egy edénykével/kisebb fedővel lefedem és hagyom a napsugarakban fürödni 2-3 napig. Ezután az uborkákat kiszedem egy fedeles edénybe, levét rászűröm és hűtőbe teszem. Nyárra...


Amikor télre teszem el, akkor is mindent a fentiek szerint csinálok, annyi különbséggel, hogy a kész kovászolt uborkákat 7 dl-es, alaposan elmosott/csírátlanított üvegekbe teszem át. Egy kevés tartósítószert elkeverek forró vízben, a leszűrt kovászos léhez adom, és ezzel öntöm fel az uborkákat. (Mások, mint ahogy azt pl. a Kifőztük 5. számában is olvashatjátok, felforralják a kovászos levet az üvegbe töltés előtt, én nem szoktam.) Rácsavarom az üveg fedelét/lekötöm befőzési fóliával (nem celofán!), és már mehet is a hűvös kamrapolcra.


És hogy mikor teszem mindezt?
- amikor már unjuk nyáron a sok kovászos uborkát
- amikor különösen jó ízűre sikerül
- amikor sikerül eléggé apró uborkákat kapnom (télre eltenni kb. 10 centiseket szoktam)
- amikor sok uborkát teszek el egyszerre
- amikor tudom, hogy nem fog elfogyni az elkészült adag
- ...
Ezzel a módszerrel pontosan olyan ízű, ropogós kovászos uborkákat eszem télen is, mint nyáron. Akár egy üvegnyit is képes vagyok így elmenteni, munka igazából nincs már vele, inkább elteszem, mint sokáig álljon a hűtőben. Ha jó az idő, folyamatos a napsütés, akkor hetente kovászolok, így abból mindig jut néhány üvegnyi télire.

a lé néhány nap alatt letisztul és teljesen átlátszó lesz

Hozzávalók egy 5 literes üveghez: mérettől függően kb. 2-2,5 kg uborka, 4-6 szál (virágos) kapor, 4-6 babérlevél, egész fekete bors, 4-6 gerezd fokhagyma pucolva és 2-3 darabba vágva, illetve héjastól szétnyomva (húsklopfoló), egy krumpli szeletekre vágva, 1-2 darabka torma (ha van éppen, nekem általában kimarad), 2-2,5 liter víz, minden liter vízhez egy erős evőkanálnyi tengeri só, 1 szelet kenyér, valamint a téli adaghoz Na-benzoát.

17 megjegyzés :

Kiskukta írta...

Nálunk ép most fogyott el egy adag, kell csináljam a következőt, télre én felfőzöm, ahogy mások:)). Krumplit miért teszed bele?

Bianka írta...

Jaj imádom, és akkor nem csak nyáron, hanem télen is. Igazi álom

Névtelen írta...

Szia! Gratula - nagyon jól néznek ki!!!! Elegendő a celofán zárás a tetejére? Normál tetővel is működik vagy azt "megeszi"? Köszi
Ági

Macus írta...

Nagyon szeretem, de a családban majdnem egyedül vagyok ezzel, így idén még nem készült nálunk, de ez nem mehet így tovább!!

egycsipet írta...

Kiskukta :)))
Krumplit? Őszintééén?
Megszokásból. :D
Elvileg csak krumplival is lehet kovászolni, csak akkor több kell bele, még nem próbáltam. Illetve sokan esküsznek rá, hogy ropogósabb lesz, ha krumpli is van benne - nem tudom, mennyi a valóságalapja, én mindig teszek bele így nincs összehasonlítási alapom. Egyszerűen csak így tanultam...

Bianka igeeen, bármikor, bármivel, jól behűtve! :)))

Ági, köszönöm. :)
Savanyúsághoz én nem celofánt használok, mert azzal fedve nagy eséllyel elpárolog a felöntőlé az üvegből. Lehet kapni "befőzési fólialapot", az nem engedi párologni a levet.
Én rossz beidegződés miatt a "fejreállítós" lekvárok kivételével mindig teszek a fedél alá is fóliát, így 100% bizonyossággal nem nyilatkozhatok, de szerintem ha makulátlan fedelet használsz, az tökéletes és nem lehet baja. :)

Macus, nem bizony! :) Kiváló az idő rá és még az is lehet, a többiek is megkedvelik! Nálunk a nagylányom most kezdi újra felfedezni. ;))

Kiskukta írta...

Gondoltam amúgy ezt, a keményítő lebomlik cukorra, vagy mi, és ugyanúgy megy a kovászolódás mint a kenyér esetén. Sőt olyat is hallottam aki kukoricával kovászol, ott is a keményítő játszhat szerepet.

Liza írta...

De finom jól lehűtve, ropogósan, imádom!!!
Az a baj a férjem nem szereti, így még az idén nem készítettem, de most kedvet kaptam tőled:-)

Daisy írta...

Ez annyira gyönyörű, hogy muszály lesz nekem is. Próbáltam pár éve, de amikor érnie kellett volna, onnantól nem volt elég napsütés.
A fémtetők alá én mindég teszek fóliát, mert az így védi a savasságtól a kupakok belsejét.

Thrini írta...

Mi is szeretjük a kovászos ubit, de télre nem teszek el, akkorra marad az ecetes, savanyú. Nálunk vége az uborka szezonnak, ma szedtem fel az indákat a kertben, teljesen letermett már és elszáradt. Nem baj lesz jövőre is... :)

egycsipet írta...

Kiskukta, kukoricáról még nem hallottam, egyszer érdemes lenne kipróbálni. :)

Liza, kisebb üveggel is lehet készíteni. ;))

Daisy, amilyen meleg van, most árnyékban is kiforr, úgyhogy érdemes megpróbálnod. :)

Thrini, az ecetes savanyúságok is finomak. :)) Máris leérett az uborka? Akkor lehet, idén előrébb hozom a savanyúság hadműveletet. :O

Melinda írta...

Imádjuk mi is!
Egy kis foghagymával szoktuk bolondítani:)
Köszi a leírást télire még sosem raktam el,de most kipróbálom:)
Rád vagyok kattanva:S...tegnap a borsos tokányodat készítetten,ma a banános sütidet,holnap....:)

Ami írta...

Én is imádom, főleg nassolnivalóként (ritkán eszem főételekhez). Nálunk az Anyósom fenomenális koviubit készít. Bevallom, én még életemben nem csináltam ... De majd egyszer! :)
Szép képeket csináltál! :)

egycsipet írta...

Melinda, hajrá! :))
Ööö, egészen meghatódtam. :) Remélem, ízlenek is.

Ami, köszönöm. :) Akkor te kicsit úgy vagy, mint apukám: koviubit leginkább koviubival. :D

Kata írta...

Igen, koviubit koviubival, éljen a koviubi!:)

Kérdés: ilyen savanyúság-leszorítót hol lehet találni? évek óta vadászok rá...

egycsipet írta...

Kata, piacon. Pontosan ilyet nem biztos, én tavaly vettem hasonlót 2 méretben is, a csípős karfiol fázisképeinél látod, hogy az milyen.
Nem tudom, nálatok milyen piac szokott lenni, itt amolyan mindenes. Általában van legalább 2 műanyagos is, ezek amolyan 100 Ft-os bolt jellegűek - hát náluk lehet találni. Ha nem kapsz, vagy nem jutsz ki piacra, esetleg 100 Ft-osban is megpróbálhatod, illetve ha ott sem, akkor - ha gondolod - dobj egy mailt és én szívesen beszerzem neked.

Kata írta...

Köszi!:)

Vicuska írta...

Tény az, hogy az ecetes is finom, de a kovászolt sokkal egészségesebb!!!! Régebben én is raktam el télére is, de jó is volt bevarázsolni a fűtött lakásba a nyár ízét!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...