2009. november 8., vasárnap

Zsuzsi szelet

A férjem gyermekkori kedvence, anyukája sütött ilyet anno - úgyhogy ez az ő egyik nosztalgia sütije... :)
Már többször írtam, hogy anyum és a sütő nem igazán szeretik egymást, így ő ezt a süteményt sem készítette soha, a receptért többé-kevésbé megbízható forrásokra kellett hagyatkoznom. Nehéz megmagyarázni, hogy miért volt ez így, mert itt "a faluban" elég elmenni egy jó kis tót lagziba, tornyokban hordják az ember elé, de amikor a recept kellene, mindenki szája be van varrva. Titkos recept? :D Néhány igen merész és durván rossz próbasütés után végül inkább kreáltam egy saját változatot, ez tuti, (nem csak) nekünk finom. Igazi ünnepi, családi összejövős sütemény, olyan nagyi-féle...
...bár ezt a nagyim sem sütötte. :)


Kakaós mézes lap az alapja, amihez a vajat a mézzel és a cukorral megolvasztom, majd a tojásokkal és az összekevert száraz hozzávalókkal együtt tésztává gyúrom. Mint minden mézes tésztát, ezt is jó pihentetni, legalább 1-2 órán át, de lehet egy napot is (szobahőmérsékleten).

3lapos kivitel :)

Pihentetés után a tésztából 4 db, kb. 20-23x30-33 cm-es lapot nyújtok. Nekem ez a méret vált be, ekkora tálcám van hozzá és így lesz "nekem jó" a lap vastagsága. Úgy szoktam, hogy kb. 3 darabba szedem a nagy gombócot, kb. 2 mm vékonyra nyújtom, majd méretre szabom. A három lap leeső részeiből tudom a negyedik lapot nyújtani - így "gazdaságos". A lapokat egy tepsi hátán sütöm, sütőpapíron. 170 °C-on kb. 6-8 perc alatt megsülnek, de még nem égnek meg - erre jó vigyázni. A lapok sütése közben megfőzöm, majd kihűtöm a pudingot, majd vajjal, porcukorral és egy kis vanília eszenciával habosra keverem. A lapokat a krémmel rétegezem, a tetejét üresen hagyom. Alaposan lehűtöm a süteményt, végül csokimázzal vonom be/díszítem. Legalább egy éjszaka "érésre" szükség van, de ha ez még csokimáz nélkül megtörtént, akkor a máz dermedése után már szeletelhető is a sütemény.


Nálam most ez egy háromnapos Zsuzsi lett. :D Délután begyúrtam a tésztát, mondván, majd ha a férjem hazaér, kisütöm a lapokat, de aztán olyan későn futott be, hogy már nem volt kedvem nekiállni. Aztán másnap kisütöttem a lapokat, betöltöttem a krémmel, de ismét olyan későn végeztem, hogy a csoki már csak következő reggel került rá. Van ilyen, na... :D Ez a többszöri nekifutás egyébként olykor hasznos lehet, mert így karácsony előtt a lapokat akár előre is le lehet sütni... ;)


Hozzávalók...
...a tésztához: 15 dkg cukor, 10 dkg méz (5 nagy evőkanál), 5-6 dkg vaj, 40 dkg liszt, 1/2 evőkanál szódabikarbóna (8-9 g), 3 dkg ét kakaópor (2 hatalmas kanálnyi), icipici só, 2 tojás, szükség esetén kevés tejjel lehet a tésztát alaposabban összedolgozni (kb. 1-2 evőkanál);
...a krémhez: 3 csomag vaníliás pudingpor, 1 evőkanál liszt (2 dkg), 1 l tej, 5 dkg cukor, 15 dkg vaj/margarin, 15 dkg porcukor, 1 teáskanál vanília eszencia (vagy aroma, vagy vaníliarúd belseje…);
...a tetejére: díszítéstől függően 1-2 tábla étcsokoládé/fehér csoki, olaj.
Torta formában is érdemes megpróbálkozni vele, recept itt
A mézes lapok készítésével kapcsolatban további tippeket itt olvashattok. 
Gesztenyés krémmel töltve pedig Vali szelet lesz belőle.

21 megjegyzés :

margit2 írta...

Aha! Most már értem! Nagyon szép, igazi ünnepi süti! :-)

Andi/cuki írta...

Szóval ez a Zsuzsi!Nagyon guszta!
Szerintem kb.annyi a különbség,a kinderemtől, hogy nálad nincs a krémhez tejföl keverve. Nagyon szép lett!:-))

Mónika írta...

De gyönyörűséges! Én is ismerek egy ehhez hasonlót, csak azt kétféle pudingos krémmel töltök és úgy hívják, hogy Lajcsi szelet.
ezt szépen elmentem!:))

Süti Bazár írta...

Ez gyönyörűséges!! Én sokkal inkább elhiszem Neked, ill. a bloggertársaimnak a recepteket, mert annyi hülyeség van a neten ezügyben, hogy én már csak a gasztrobloggereknek hiszek! Nem ismertem ezt a sütit, de elmentem, méghozzá ezt a verziót, hogy biztos sikerüljön. Köszönöm szépen! :-))

egycsipet írta...

Köszönöm lányok! :)

Andi, igen kb. a tejföl az, amiben eltér + némi kis különbség van a hozzávalók arányaiban, és nálunk ugyanúgy, mint a mézes krémest, ezt is 4 laposra szokták sütni. :)

Mónika, Lajcsit még nem ettem, de biztosan az is nagyon finom lehet. Nagyon jó ez a tészta, el tudom bármilyen krémmel képzelni. :)

Yasmine, hát igen, sok a nem kipróbált recept, aztán legyünk okosak, amikor ismeretlen vizeken hajózunk. :D A blogokban az is jó, hogy lehet kérdezni, nem vaktában tapogatózik az ember és nem utolsó sorban látjuk is a végeredményt. Minden esetre ha elkészíted készülj fel, hogy tipikus mézes: kő tésztája van, nem egyszerű nyújtani, de megéri, mert a végeredmény viszont vajpuha és isteni. ;)

Kata írta...

Nővérkém, a nyálcsorgatás megvolt :) a süti így is nagyon finom volt :))) Ha nagyobb fába vágnám a fejszémet, kiprószálom ezt a receptedet is ;)

szepyke írta...

Képzeld, a nagymamám nagyon, nagyon, nagyon sokáig nem volt hajlandó kiadni a családi sütemények receptjeit senkinek...
Ma Ő is blogot írna, csak nem tudom, hogy mit csinálna a receptekkel...
Szerintem xxx-ezné a mennyiségeket!:)))))

Jade írta...

Ez nagyon szep, gyonyoruen szeletelt suti! Biztosan finom is!

egycsipet írta...

Húúúgi, hajrá! ;) Fini lett, vittünk az utca másik végére :DDD is belőle. Még szinte ki sem szálltunk a kocsiból, a sógorom már burkolta befelé az első szeletet. :DDD

Szepyke, szerintem a hozzávalókat is xxx-ezné. ;) Ebben mondjuk az a jó, hogy minden kép alá be lehetne tenni ugyanazt a receptet. :DDD

Judith, köszönöm és tényleg finom! A mézeslapok rajongóinak érdemes kipróbálni. :)

trinity írta...

Annyira szép szabályosan szelted-hihetetlen!!
Nagyon ügyes vagy!! Isteni lehet ez a süti, a mézes lapokból készülő krémeseket nagyon szeretem!!

egycsipet írta...

Trinity, köszönöm, pedig megkínlódtam vele a vastag csokimáz miatt. :D

Vargáné Mária írta...

Nagyon gyönyörűséges ez a sütemény!
Szépen is van szeletelve, krém és tészta egyforma vastag.
Gratulálok!
Ki fogom próbálni!

egycsipet írta...

Mária, köszönöm szépen! :)
Remélem, beválik majd, többen elkészítették már és mindig pozitív visszajelzést kaptam. Kissé továbbgondolva itt található egy másik változatban is.

Életünk és ételeink írta...

Nagyon klassz sütik vannak itt Nálad!

egycsipet írta...

Köszönöm, örülök, hogy tetszenek! :))

Névtelen írta...

A hozzávalókat gőzön vagy csak a gáz lángján olvasztod össze? Éva

egycsipet írta...

Éva, a legkisebb lángon. Kevergetni kell és akkor nem kap le. Sok sikert! :)

tücsi írta...

Kedves egycsipet!
Én még a régimódi fajta lány vagyok, és a blogodban dicsérlek a Zsuzsi és a többi sütiddel együtt. Zsuzsidat nagyon megkívántam, szuperül néz ki!!!!!! Recepteket mentettem; Tücsi

egycsipet írta...

Kedves Tücsi,
nagyon köszönöm a kedves szavakat, örülök, hogy tetszenek a sütik! :)
Üdv,
csipet

Unknown írta...

Hány dkg or g a pudingpor otthon ?

egycsipet írta...

Szia Krisztina,
40 g/csomag. :)
Üdv,
csipet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...