2009. augusztus 18., kedd

Nosztalgiasüti: darálós keksz

Gondolom többen ismeritek a darálós kekszet, csak talán más néven. Nekem a régi, "hagyományos" süteményekkel kapcsolatban mindig a nagymamám konyhája, illata, hangulata jut eszembe - mivel anyum nem volt a sütővel nagy barátságban, így leginkább a mamámmal készítettük ezeket. Emlékszem, amikor kijöttek a kukackák a darálóból, azzal játszottam, hogy betűket, formákat igazítottam belőlük a tepsire, szerintem sokan voltunk így ezzel. Ma már a játékosság elmúlt, az eredeti recept sincs meg, így némi nyomozás után saját receptemből sütöm rendszeresen, különböző ízekben.


Egy tálban összekeverem a mézet a cukrokkal és a tojásokkal. Belekeverem a puha vajat/margarint is. Apránként hozzáadom a lisztet, a sütőport, a tejport, 1 lime levét és reszelt héját, valamint a vaníliát. A tésztát összegyúrom, amikor már összeáll, félbeszedem, ízesítem. Most az egyik felébe további limehéjat, a másik felébe őrölt gyömbért gyúrtam. A gombócokat folpackba csomagolva 1 órán át hűtőben pihentetem, ezután a tésztákat "ledarálom" :) - a különböző ízeket különböző mintán darálom át. 180 °C-on addig sütöm, míg színesedni kezdenek a sütik (kb. 15-20 perc). Rácson kihűtöm, majd jól zárható dobozba teszem a kész kekszeket.

Hozzávalók: 25 dkg vaj/margarin, 20 dkg cukor (most méz, barnacukor és vaníliás kristálycukor keverékéből készítettem), 2 db tojás, pici só, 1 vaníliarúd magjai (vagy aroma, vagy eszencia), 1,5 csomag sütőpor, 70 dkg liszt, 2 dkg tejpor (elhagyható, de növelhető is) + ízesítők.
Ízesítők lehetnek pl.: citromhéj, narancshéj, kakaópor, gyömbér, fahéj, kókuszreszelék, rumaroma stb. Nálunk az abszolút kedvenc a hagyományos, enyhén citromos ízesítésű. :) Most citrom nem akadt, így lime-ot használtam.


Ez a mennyiség kb. 4 nagy tepsire elegendő, de gyorsabban fogy, mint gondolnánk, nem érdemes felezni. Jól zárható dobozban sokáig tárolható.

10 megjegyzés :

Mónika írta...

Nagyon finom lehet. Vannak nekem is róla emlékeim. Én a kakaósat díjaztam.

egycsipet írta...

Igen, az is nagyon finom! :) Annak idején mindig csak kétfélét készítettünk, a citromhéjjal ízesített fehér, és a kakaós barna kekszet. Ma már nagyobb a választék, többféle alapanyaghoz nyúl(hat)unk, én pl. nagyon szeretem kókusszal és fahéjjal is. :))
A sütiben egyébként a legnehezebb dolog a formázó beszerzése, mi amikor végre ráakadtunk egy üzletben, egyből hármat vettünk, hogy legyen utánpótlás, ha valamelyik feladná a küzdelmet. :D

Andi/cuki írta...

Az orchideád se semmi.Imádom! Mindig kapok az uramtól(is).

Kiskukta írta...

És melyik volt az üzlet? Én is beszerezném, mert nekem is szép emlékeim vannak vele.
Amúgy néz át hozzám, és ha van kedved (de csak akkor) játsz.

egycsipet írta...

Andi, köszönöm! Van egy kisebb gyűjteményem nekem is, majd lesznek képek is, ahogy nyílnak. ;)

Kiskukta, kb. 2 év(!) kérdezősködés-nézelődés után nálunk helyben az egyik kis üzletben kaptunk. :D Ha egyforma darálónk van (az enyém 8-as), szívesen elküldöm az egyiket neked, ha más a méret, akkor ha arra járok, megnézem, van-e. Leprivizzük, ok? :))
Megyek hozzád. :))

Andi/cuki írta...

Láttad az enyiméket is? Sokszor azokkal fényképezem a sütiket.Csak én a kaspókkal együtt hurcolászom.:-)
Figyelem a Tiédeket is majd!

margit2 írta...

Hú de régen ettem már ilyen "húsdarálós" sütit. Anyukám nagyon gyakran csinált egy időben... Jó kis ropogtatnivaló! :-)

egycsipet írta...

Andi, igen, én is szoktam meresztgetni nálad a szememet! ;)) Ez most "véletlen", némelyiket muszáj volt már átültetni és én ilyenkor általában megfosztom őket a virágszálaktól is. Most vázában vannak, ilyen csokrom is ritkán van. :D

Margitka, finom bizony és nem is munkás. Nálunk mostanában elég sűrűn kerül a sütőbe, mert ugye éppen egy kisgyerek kezébe illik - aki remélem hamarosan már gyártani is segít majd, nemcsak eltüntetni. ;))

Olgis írta...

Még burgonyás változatban is létezik
20 dkg burgonya
50 dkg liszt
20 dkg cukor
1cs sütőpor
18 dkg zsír(vaj)
1cs vanilia
Régi darálós receptem hasonlít a tiedhez.

egycsipet írta...

Kedves Olgis,
nem is tudtam, hogy darálósban van burgonyás is, feltétlenül ki fogom próbálni, köszönöm szépen! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...